Het regent datalekken

Datalekken

Bij het aanzetten van het nieuws of het doorscrollen van een nieuwssite kunnen we er niet omheen: anno 2017 zijn datalekken aan de orde van de dag. Afgelopen maanden hebben organisaties als de ANWB en de app MobielSchadeMelden naar buiten moeten brengen dat gegevens van gebruikers mogelijk onbedoeld voor derden toegankelijk zijn geweest. Maar ook gemeentes en ziekenhuizen zijn al meerdere keren voor een datalek verantwoordelijk geweest.

De gevolgen van een datalek

De omvang van een datalek is niet altijd meteen duidelijk. Soms weet men niet of gegevens in verkeerde handen zijn gevallen of om welke informatie het precies gaat. Dit kan voor slachtoffers van een datalek veel onrust geven, omdat zij dan ook niet precies weten welke gevolgen het datalek voor hen heeft. En dat een datalek gevolgen kan hebben, behoeft eigenlijk geen nadere uitleg. De kans bestaat bijvoorbeeld dat gegevens uit een datalek worden misbruikt voor phishing of identiteitsfraude. Ook kan het zijn dat gevoelige, persoonlijke informatie opeens op het internet opduikt.

Het verkleinen van risico's

Bij PrivacyPunt krijgen wij soms de vraag of betrokkenen zelf iets kunnen doen om het risico van een datalek te verkleinen. Het enige advies dat wij daarover kunnen geven is om voorzichtig te zijn met het verstrekken van gegevens. Maak alleen gebruik van betrouwbare diensten en vul alleen die gegevens in die noodzakelijk zijn. Waarom bijvoorbeeld een adres invullen als dat niet nodig is?

Vaak weinig keuze

In veel gevallen heeft de consument echter weinig keuze. Om een aankoop in een webshop te doen, moeten bijvoorbeeld wel betaalgegevens en een bezorgadres worden ingevuld. Om een vergunning aan te vragen is men verplicht een BSN-nummer en NAW-gegevens op te geven. Voor een behandeling hebben ziekenhuizen allerlei gevoelige en medische gegevens nodig.

Wat kunt u zelf doen?

Een datalek kan dus iedereen overkomen. Zodra u daarvan op de hoogte bent, doet u er goed aan de risico’s in kaart te brengen. Zijn er bijvoorbeeld betaalgegevens gelekt? Dan kunt u erover nadenken uw creditcard te blokkeren. Is het mogelijk dat uw gebruikersnaam of wachtwoord op straat is komen te liggen? Dan is het raadzaam deze te veranderen. Is er mogelijk privacygevoelige informatie vrijgekomen? Houd dan de over u gepubliceerde informatie in de gaten.

Wat kan PrivacyPunt voor u betekenen?

Dit zijn allemaal dingen die u zelf kunt doen. Maar daar stopt het wat betreft PrivacyPunt niet. Uiteindelijk kan de organisatie die uw gegevens heeft gelekt ook aansprakelijk zijn. Wij kunnen de door u geleden schade voor u verhalen. Dit bedrag kan oplopen tot in de honderden euro’s. Denk hierbij aan immateriële schade voor de inbreuk op uw privacy en de onrust die het datalek heeft veroorzaakt. Het is ook mogelijk dat u kosten heeft gemaakt, zoals het aanvragen van een nieuwe creditcard of dat u schade heeft opgelopen door misbruik van uw persoonsgegevens.

No cure, no pay

Wij kunnen de door u geleden schade met behulp van de PrivacyPunt SchadeTool in kaart brengen. U kunt PrivacyPunt daarna opdracht geven deze schade voor u te vorderen. Het uitgangspunt is dat wij daarbij een ‘no cure, no pay’-tarief hanteren. In het geval van no cure, no pay maakt u alleen kosten als wij een positief resultaat voor u bereiken. Dat wil zeggen: in het geval dat u een schadevergoeding krijgt.

Kosten

De vergoeding voor onze werkzaamheden houden wij in op het aan u uit te keren bedrag. Deze kosten zijn nooit hoger dan het schadebedrag. Bovendien hoeft u van tevoren niets te betalen. U loopt dus geen risico op onverwachte kosten. Wilt u een vordering (claim) indienen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.